Podręcznik ZWCAD
Witaj w podręczniku ZWCAD – kompleksowym przewodniku po jednym z wiodących narzędzi do komputerowego wspomagania projektowania (CAD).
ZWCAD to zaawansowane oprogramowanie, które dzięki swojej wydajności, bogatej funkcjonalności oraz przyjaznemu interfejsowi zyskało popularność zarówno wśród początkujących projektantów, jak i doświadczonych specjalistów.
Celem tego podręcznika jest pomoc w pełnym opanowaniu możliwości ZWCAD. Krok po kroku przeprowadzimy Cię przez wszystkie niezbędne narzędzia i funkcje, poczynając od podstawowego tworzenia rysunków, przez modyfikację i zarządzanie elementami projektu, aż po zaawansowane techniki modelowania i zarządzania warstwami. Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z CAD, czy poszukujesz narzędzia do profesjonalnych zastosowań, ten podręcznik pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać potencjał programu.
Podręcznik ten zawiera szczegółowe instrukcje, ilustracje, filmy oraz praktyczne wskazówki, które ułatwią naukę i pozwolą na szybkie opanowanie materiału. Znajdziesz tutaj także przydatne skróty klawiszowe, rekomendacje dla różnych branż oraz rozwiązania najczęstszych problemów, z którymi mogą się zetknąć użytkownicy ZWCAD.
Niezależnie od tego, czy Twoja praca obejmuje projektowanie architektoniczne, mechaniczne, elektryczne, geodezyjne czy też projekty organizacji ruchu drogowego, ZWCAD dostarcza wszechstronnych narzędzi dostosowanych do Twoich potrzeb. Mamy nadzieję, że ten podręcznik będzie dla Ciebie nieocenionym wsparciem i przewodnikiem na drodze do doskonałości w projektowaniu CAD.
Zapraszamy do odkrywania pełni możliwości ZWCAD i życzymy powodzenia!
Pobierz teraz program CAD - ZWCAD 2025 Zobacz teraz listę rozdziałów podręcznika ZWCAD
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Przegląd warstw
Warstwy w programie są jak przezroczyste arkusze nakładane na siebie, dzięki którym można łatwo rozdzielać informacje. Każdy obiekt narysowany w programie należy do jakiejś warstwy, a ich widoczność można włączać i wyłączać. Jeśli taka warstwa zostanie wyłączona, to obiekty na niej się znajdujące nie są wyświetlane ani nie pokazują się w druku.
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Obliczenia geometryczne
ZWCAD oferuje wiele narzędzi do pomiaru obiektów, np.: długości, powierzchni, kąta. Część funkcji jest dostępna w panelu Narzędzia — Zapytania. W tym panelu można znaleźć wiele opcji, które pozwolą na szybką i wygodną kalkulację.
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Współrzędne
Za każdym razem kiedy program CAD prosi o wybranie punktu, można to zrobić wskazując go myszką, lub wpisać jego współrzędne 2D albo 3D. Te współrzędne mogą być podane w układzie współrzędnych kartezjańskich albo biegunowych. Ponadto można odnajdywać punkty za pomocą współrzędnych kartezjańskich, walcowych albo sferycznych.
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Linia
Linia składa się z dwóch punktów, początku i końca. Możesz łączyć je ze sobą, ale każda jest osobnym elementem.
Żeby narysować linię, należy:
- Wpisać polecenie LINIA, albo wybrać ją z menu Rysuj.
- Kliknąć lub wpisać punkt początkowy.
- Wybrać punkt końcowy. W razie potrzeby przyciskiem C można cofnąć ostatnią linię.
- Zakończyć polecenie Enterem.
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Łuk
Jest to część okręgu, domyślnie rysowana w oparciu o trzy punkty — początek, punkt wewnętrzny i koniec. Jest jednak znacznie więcej metod rysowania łuku, dzięki czemu zawsze będzie to wygodne dla użytkownika. Można także otrzymać łuk poprzez wycięcie fragmentu okręgu.
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Obiekty 3D
W zależności od metod tworzenia, trójwymiarowe obiekty można podzielić na trzy kategorie:
- Modele druciane składają się z linii i łuków rysowanych w przestrzeni 3D. Modele takie nie mają powierzchni, a przez to, że każdy ich element musiał być ręcznie wybrany, tworzenie ich zajmuje dużo czasu.
- Modele powierzchniowe mają zarówno krawędzie w formie łuków i linii, jak i powierzchnie. Można je tworzyć poprzez odpowiednie polecenia, albo nadając wysokość i grubość obiektom 2D.
- Bryły 3D są najbardziej zaawansowanymi trójwymiarowymi obiektami. Trudno je edytować, jednak w programie CAD są ku temu narzędzia.
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Kula
Kolejną bryłą, którą możesz stworzyć jest kula. Jest ona tworzona na osi XY i wysokości 0 w LUW. Do ustalenia wielkości kuli należy podać średnicę albo promień. Za pomocą suwaków, można ją w łatwy sposób powiększać lub pomniejszać, albo przenosić poprzez centralny uchwyt.
Czytaj więcej: Tworzymy obiekty 3D: kula, torus, klin, spirala
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Chmurka rewizji
Dzięki poleceniu REVCLOUD można łatwo stworzyć obiekt przypominający chmurkę — będzie to polilinia składająca się z dużej ilość łuków. Jest to pomocne narzędzie przy wyróżnianiu ważnych elementów rysunku.
Możesz ją stworzyć od zera, albo przekształcić gotowy obiekt, np. okrąg, elipsę, polilinie czy splajn. Przy przekształcaniu warto zwrócić uwagę na zmienną DELOBJ. Jeśli jest ona ustawiona na 1, tak jak domyślnie, to po zamianie obiektu oryginał zostanie zastąpiony przez chmurkę, w innym przypadku po prostu zostanie stworzony nowy obiekt, ale oryginał zostanie.
Czytaj więcej: Chmurka rewizji, zasłona i podstawowa edycja obiektów
- Szczegóły
- Kategoria: Podręcznik ZWCAD
Lustro
Funkcja ta pozwala na stworzenie obrazu lustrzanego dowolnego obiektu przy pomocy polecenia LUSTRO. Dzięki temu łatwo tworzy się symetryczne obiekty, poprzez rysowanie tylko połowy, dopełniając reszty tym poleceniem.
Po uruchomieniu funkcji należy wybrać obiekty CAD, a następnie punkt odbicia. Pojawi się linia, która będzie prostopadłym odbiciem wybranego elementu, przez co można bardzo łatwo i precyzyjnie umiejscowić nowy element. Po wszystkim program zapyta o to, czy pozostawić oryginalny obiekt, czy go zastąpić.
Czytaj więcej: Narzędzia do edycji: lustro, odsunięcie, szyk i przenoszenie obiektów
Strona 2 z 5