Lustro
Funkcja ta pozwala na stworzenie obrazu lustrzanego dowolnego obiektu przy pomocy polecenia LUSTRO. Dzięki temu łatwo tworzy się symetryczne obiekty, poprzez rysowanie tylko połowy, dopełniając reszty tym poleceniem.
Po uruchomieniu funkcji należy wybrać obiekty CAD, a następnie punkt odbicia. Pojawi się linia, która będzie prostopadłym odbiciem wybranego elementu, przez co można bardzo łatwo i precyzyjnie umiejscowić nowy element. Po wszystkim program zapyta o to, czy pozostawić oryginalny obiekt, czy go zastąpić.
Przy wykorzystywaniu lustra do tworzenia odbić tekstu, warto rozważyć użycie zmiennej MIRRTEXT. Kiedy wartość zmiennej ustawiona jest na 1, obiekty odbijane są w całości, tak jak każdy inny element, natomiast przy ustawieniu na 0, tekst zostaje bez zmian, a cała reszta jest odbijana. Przykład poniżej.
Lustro 3D
Dla pracy w trójwymiarze dostępna jest inna wersja polecenia - LUSTRO3D. Odbija ono obiekt przez 3 punkty umiejscowione na osi XY, YZ lub XZ w lokalnym układzie współrzędnych i podobnie do zwykłego lustra po zakończeniu można wybrać czy oryginalny obiekt zostaje usunięty czy nie.
Najpierw wybrany został obiekt (A), a następnie punkty na płaszczyźnie odbicia (B,C,D).
Odsunięcie
Polecenie ODSUŃ umożliwia stworzenie kopii takich obiektów CAD jak np. linii, okręgu, elipsy, krzywych itp. Poniżej przykład, w którym na podstawie dwóch lini (oznaczonych na czerwono) stworzono dodatkowe linie, a potem za pomocą UTNIJ pozbyto się zbędnych elementów.
W przypadku zastosowania odsunięcia na krzywych i splajnach, program decyduje kiedy element jest za długi i go ucina. Wewnętrzny obszar poniższego obiektu powstał poprzez polecenie ODSUŃ.
Żeby stworzyć odsunięcie, należy:
- Wybrać polecenie z menu Zmień lub wpisać ODSUŃ.
- Wybrać odległość odsunięcia poprzez wpisanie wartości lub narysowanie odcinka.
- Wybrać obiekt.
- Wybrać po której stronie ma się pojawić równoległy odpowiednik.
- Wybrać kolejny obiekt do odsunięcia lub zakończyć polecenie Enterem.
Szyk
SZYK pozwala na tworzenie kopii obiektów w dowolnej ilości kolumn i szeregów. Po uruchomieniu polecenia można ustalić takie detale jak odstępy, punkt bazowy, ilość kolumn i wierszy albo ilość poziomów. Można to także zrobić za pomocą uchwytów dostępnych na ekranie.
Na powyższym przykładzie znajduje się szyk prostokątny, natomiast można także wykorzystać szyk biegunowy. Pozwala on na tworzenie kopii obiektów dookoła wybranego punktu, ilość segmentów jak i ich oddalenie można regulować poprzez wiersz polecenia albo uchwyty.
Do tworzenia szyku w trójwymiarze jest osobne polecenie - 3DSZYK. Po wybraniu program zapyta o rodzaj szyku: prostokątny albo biegunowy. Następnie w wierszu zacznie wyświetlać podpowiedzi z detalami do uzupełnienia, np. liczba wierszy, kolumn, poziomów itp. Poniżej przykład szyku prostokątnego w 3D.
A poniżej przykład szyku biegunowego w 3D.
Wyświetlanie większej ilości obiektów w szyku może sprawiać że rysunek będzie się dłużej wczytywał. Ponadto maksymalna liczba elementów w pojedynczym szyku nie może przekraczać 100000.
Przenoszenie obiektów
W ZWCADzie obiekty mozna przenosić na wiele sposobów. Przykładowo można wpisać nowe współrzędne w panelu właściwości. Można także użyć polecenia PRZESUŃ. Program poprosi o podanie punktu bazowego, a następnie będzie można przesunąć obiekt.
Kolejnym sposobem na przenoszenie obiektów jest korzystanie z uchwytów. Ich ilość, umiejscowienie i zastosowanie zależą od zaznaczonego obiektu. Na przykład do przenoszenia linii jest środkowy punkt, dla łuków, okręgów czy elips jest to centrum.
Obracanie
Można w łatwy sposób obracać obiektem wokół wybranego punktu. Zaznaczając obiekty i klikając prawy przycisk myszy pojawi się menu z opcją Obróć, można także to polecenie wywołać wpisująć OBRÓĆ w wierszu polecenia. Następnie należy wybrać punkt bazowy i ustalić kąt obrotu.
Do obracania obiektów w trójwymiarze służy polecenie OBROTY3D. Po wybraniu należy wybrać obiekt, a następnie metodę definiowania osi obrotu. Dostępna jest na przykład opcja obrotu wokół obiektu, osi X, Y albo Z oraz dwóch punktów.
Na powyższym przykładzie został wybrany obiekt (A), następnie początek i koniec osi obrotu (B i C), a na końcu kąt obrotu (D).
Dopasowanie
Obiekty CAD możesz przyłączać obiekty za pomocą polecenia DOPASUJ, zamiast robić to poprzez przenoszenie i obracanie. Dodatkowo jeśli zajdzie taka potrzeba, automatycznie zostanie on wyskalowany do wymaganego rozmiaru.
Funkcja ta także działa w środowisku 3D. Przykład poniżej obrazuje jej zastosowanie przy wykorzystaniu dwóch prostopadłościanów.
Skalowanie
Polecenie SKALA umożliwia dopasowanie obiektu zgodnie z ustaloną skalą. Przykładowo wartość 0.5 oznacza połowę normalnej wielkości, natomiast 2 to podwojenie rozmiarów obiektu. Należy także wybrać punkt bazowy.
Niektóre obiekty można także skalować poprzez uchwyty, np. okrąg. Wystarczy wtedy nacisnąć na zaznaczony uchwyt i drugi raz w docelowym miejscu.
Przedłużanie
Jest to przydatna funkcja do zmiany dlugości obiektów. Dzięki poleceniu PRZEDŁUŻ można zwiększyć lub zmniejszyć długość takich obiektów jak polilinie czy łuki.