Kula
Kolejną bryłą, którą możesz stworzyć jest kula. Jest ona tworzona na osi XY i wysokości 0 w LUW. Do ustalenia wielkości kuli należy podać średnicę albo promień. Za pomocą suwaków, można ją w łatwy sposób powiększać lub pomniejszać, albo przenosić poprzez centralny uchwyt.
Takiej kuli można także użyć do stworzenia kopuły, potrzebne jest do tego polecenie RÓŻNICA. Pozwala ono na wycięcie z obiektu kształtu innego obiektu. Poniżej przykład zastosowania tej funkcji do stworzenia kopuły.
Alternatywnie można kulę w ZWCAD stworzyć za pomocą siatki - będzie wtedy znacznie podatniejsza na edycje dzięki większej ilości punktów charakterystycznych.
Żeby utworzyć taką kulę, należy:
- Wybrać polecenie Powierzchnia 3D z menu Brył albo wpisać 3D.
- Wpisać K jak Kula.
- Wybrać centrum obiektu.
- Wyznaczyć promień albo średnice.
- Wpisać ilość linii pionowych.
- Wpisać ilość linii poziomych.
Za pomocą tego polecenia można także tworzyć takie obiekty jak półkule i kopuły:
Torus
Można także tworzyć Torusy:
Podczas rysowania powierzchni należy wybrać T jak Torus, a następnie podać średnice obiektu od środka, oraz rury, oraz ustalić ilość podziałów wokół rury.
Torus może także zostać stworzony jako bryła, wtedy wystarczy podać jedynie średnicę bryły oraz rury, jednak obiekt jest mniej edytowalny. Zestawienie obu poniżej:
Klin
Kliny to bryły o pięciu powierzchniach, których podstawa jest domyślnie równoległa do płaszczyzny XY, a wysokość do osi Z.
Żeby stworzyć taką bryłę, należy:
- Wybrać funkcje z menu Brył albo użyć polecenia KLIN.
- Wybrać pierwszy róg podstawy.
- Wybrać przeciwległy róg podstawy.
- Ustalić wysokość.
Tak jak w przypadku poprzednich brył, można także utworzyć ten obiekt za pomocą płaszczyzn.
Żeby to zrobić, należy:
- Wybrać funkcje z menu albo użyć polecenia 3D.
- Wpisać L jak kLin.
- Wybrać pierwszy narożnik podstawy.
- Wybrać przeciwległy narożnik podstawy.
- Ustalić wysokość.
Dwa sposoby na stworzenie klina. Po lewej stronie jako bryła, po prawej jako płaszczyzna.
Helisa
Przy tworzeniu tego obiektu, np. po wpisaniu polecenia HELISA, należy ustalić kilka z następujących parametrów:
- promień lub średnicę,
- promień górny,
- wysokość,
- skręcenie,
- wysokość zwoju,
- ilość zwojów.
Polecenie PRZECIĄGNIJ pozwala na przeciągnięcie obiektu wzdłuż podanej ścieżki. Na poniższym przykładzie obiekt po prawej to właśnie helisa, po której przeciągnięto okrąg.
Funkcja Przekręć
Polecenie PRZEKRĘĆ pozwala na stworzenie trójwymiarowego obiektu poprzez przekręcenie np. polilinii przez oś X,Y albo inny obiekt, dzięki czemu powstaje bryła. Podobnie jak polecenie WYCIĄGNIJ, pozwala to na precyzyjne narysowanie podstawy w 2D, a następnie przekształcenie gotowego obiektu w obiekt 3D. Można przekręcać takie obiekty jak zamknięte polilinie, prostokąty, okręgi itp., natomiast nie można obiektów 3D, bloków ani otwartych polilinii.
Żeby stworzyć obiekt 3D za pomocą przekręcenia, należy:
- Wybrać polecenie z menu Brył albo wpisać PRZEKRĘĆ.
- Wybrać obiekt.
- Narysować lub wybrać oś obrotu z Wiersza polecenia.
- Określić kąt.
Lustro
Polecenie LUSTRO3D pozwala na stworzenie kopii obiektu wzdłuż podanych punktów, można wtedy także wybrać czy usunąć oryginalny obiekt czy nie.
Łączenie brył
Za pomocą polecenia SUMA można połączyć obiekty przestrzenne w jeden. Należy uruchomić polecenie, a następnie wybrać obiekty do połączenia.
Przeciwieństwem jest polecenie RÓŻNICA, które pomniejsza bryłę o wybrane obiekty 3D. W poniższym przykładzie prostopadłościan został pomniejszony o dwie kule.
Jest jeszcze polecenie ILOCZYN - tworzy ono bryłę na podstawie części wspólnych obiektów 3D. Poniżej przykład z zastosowaniem kuli i prostopadłościanu.
Ostatnią z podobnych funkcji jest PRZENIKANIE. To polecenie pozwala na stworzenie obiektu na podstawie dwóch przenikających się obiektów bez ich usuwania.