Rozbijanie obiektów
Za pomocą polecenia ROZBIJ w ZWCADzie można w łatwy sposób zamienić skomplikowany obiekt, jak np. blok albo polilinia, na części składowe. Dla przykładu, rozbijając polilinię, prostokąt albo pierścień powstanie cała masa pojedynczych linii, które można edytować osobno. Bloki rozbijane są na części, z których zostały złożone.
Rozbijanie obiektów nie wpływa zatem na wygląd obiektów na rysunku, poza dwoma wyjątkami:
- Jeśli oryginalna polilinia miała szerokość, traci się ona po rozbiciu. Dobrym przykładem może być pierścień, który po rozbiciu przyjmuje szerokość o wartości 0.
- Jeśli blok zawierał atrybuty, traci je po rozbiciu, można je jednak edytować ręcznie.
Można także rozbijać również kreskowanie i wymiarowanie. Również powstaną wtedy linie, a w przypadku wymiarowania także pole tekstowe.
Modyfikacja polilinii
Wszystkie polilinię w naszym programie CAD podlegają edycji. Zarówno prostsze elementy jak np. prostokąt albo pierścień, jak i obiekty trójwymiarowe - piramidy, cylindry czy kule. Edytować można poprzez otwieranie albo zamykanie polilinii, zmianę szerokości odcinków oraz konwertowanie do łuku albo splajnu. Można także użyć funkcji Edycja Polilinii (EDPLIN), żeby włączyć narzędzie edycji tego obiektu.
Każda polilinia w ZWCADzie, która nie kończy się w punkcie początkowym jest traktowana jako otwarta. W takiej sytuacji, podczas edycji takiej polilinii (albo tworzeniu nowej), można ją zamknąć przy pomocy opcji Zamknij. Zostanie wtedy narysowana linia, która spowoduje zamknięcie obiektu. Taki obiekt można potem otworzyć za pomocą opcji Otwórz. Tego typu działanie działa również w przypadku krzywizn, np. splajnu.
Polecenie DOŁĄCZ daje możliwość dodania linii, łuku lub polilinii do otwartej polilinii, tworząc w ten sposób większy obiekt. Takie dołączanie obiektu wymaga tego, żeby oba elementy miały wspólny wierzchołek.
W panelu właściwości albo poprzez edycje polilinii można ustalać szerokość poszczególnych fragmentów obiektów. Odpowiada za to początkowa i końcowa szerokość poszczególnych wierzchołków, pomiędzy którymi można się przełączać. Aktualnie edytowany wierzchołek oznaczony jest na rysunku dużym X. Można także ustawić wspólną szerokość dla całego elementu poprzez opcje Szerokość.
Kolejnym narzędziem do edycji polilinii jest konwersja do splajnu. Po uruchomieniu polecenia EDPLIN wystarczy wybrać opcję J jak splaJn, a program poradzi sobie z zadaniem.
Modyfikacja multilinii
Polecenie EDMLIN umożliwia dostęp do zaawansowanych narzędzi do edycji multilinii. Tak wygląda okno, które pojawia się po wywołaniu polecenia:
Najprostszymi operacjami jakie można wykonać w tym panelu ZWCADa są dodawanie i kasowanie wierzchołków. Należy do tego celu wybrać odpowiednią funkcję, po czym zaznaczyć wierzchołek/miejsce na multilinii. W zależności od wybranego wariantu wierzchołek zostanie dodany lub usunięty.
W przypadku kiedy krzyżują się ze sobą multilinie, można wybrać w jaki sposób mają na siebie nachodzić. Można je połączyć tak by się krzyżowały swobodnie albo z jedną multilinią jako główną. Można także wybrać opcje Zamknięty, aby wybrać która multilinia ma znajdować się nad drugą. Należy wtedy kliknąć na jedną, a następnie na drugą na skrzyżowaniu, a jedna z nich zostanie zasłonięta przez druga.
Tak jak w przypadku multilinii które się krzyżują, można wykorzystać edytor do połączenia ich. Tak samo można wykorzystać opcje Narożnik żeby połączyć ze sobą krawędzie multilinii.
Kolejnymi dostępnymi opcjami są ucinanie (elementu multilinii albo całej szerokości) oraz łączenie. Tutaj także należy uruchomić polecenie EDMLIN i wybrać jedną z tych opcji. Przy ucinaniu należy wybrać miejsce początkowe i końcowe na polilinii.
Przy używaniu multilinii należy pamiętać o tym, że nie da się zmienić stylu gotowej linii, będącej już w rysunku CAD. Do edycji stylów służy polecenie MLSTYL, które pozwala na tworzenie własnych multilinii. Mogą one mieć dowolny kolor, rodzaj linii, odstęp itp.
Edycja obiektów poprzez uchwyty
Uchwyty są wyświetlane jako niewielkie kwadraty w strategicznych miejscach każdego obiektu. W zależności od rodzaju wybranego elementu, uchwyty pojawią się w innym miejscu, jednak zawsze wyświetlane są wszystkie dostępne dla danego obiektu.
W zależności od rodzaju obiektów, różne uchwyty będą miały inne znaczenie. Przykładowo środkowy uchwyt zazwyczaj będzie służył do przenoszenia, a skrajne do rozciągania. Korzystanie z uchwytu nie wymaga wpisywania żadnych poleceń ani uruchamiania żadnych funkcji.
W ustawieniach wyświetlania można zmieniać opcje uchwytów, np. kolor czy rozmiar.
Przy korzystaniu z uchwytów należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Przy rozciąganiu okręgu uchwytami, dystans mierzony jest od środka okręgu, nie od miejsca uchwytu.
W ZWCADzie dostępna jest także zmienna GRIPBLOCK, która kontroluje to, czy wyświetlany jest jeden uchwyt dla bloku, czy więcej.
Po wybraniu obiektu i kliknięciu na uchwyt, w wierszu polecenia pojawi się lista opcji do wyboru.
W tym przypadku:
- wciśnięcie B pozwoli na zmianę punktu bazowego,
- wciśnięcie K pozwoli na skopiowanie obiektu z nowym wierzchołkiem,
- wciśnięcie C cofnie poprzednią operację,
- wciśnięcie W zakończy edycje.
Po zaznaczeniu uchwytu odpowiedzialnego za przenoszenie obiektu albo rozciąganie, można naciskać Enter aż pojawi się opcja obrotu.
W tym przypadku:
- Wciśnięcie B pozwoli na zmianę punktu bazowego dla obrotu,
- Wciśnięcie K pozwoli na skopiowanie obiektu z nowym obrotem,
- Wciśnięcie C pozwoli cofnąć poprzednią operację,
- Wciśnięcie O pozwoli na ustawienie punktu odniesienia,
- Wciśnięcie W zakończy polecenie.
W przypadku skalowania sytuacja wygląda podobnie. Po zaznaczeniu uchwytu odpowiedzialnego za rozciąganie należy klikać Enter aż nie pojawi się menu obrotu.
W tym przypadku:
- Wciśnięcie B pozwoli na zmianę punktu bazowego dla skalowania,
- Wciśnięcie K pozwoli na skopiowanie obiektu z nowym rozmiarem,
- Wciśnięcie C pozwoli cofnąć poprzednią operację,
- Wciśnięcie O pozwoli na ustawienie punktu odniesienia,
- Wciśnięcie W zakończy polecenie.
Ostatnią opcją dostępną w ZWCADzie ten sposób jest Lustro. Po kliknięciu Enter wystarczającą ilość razy, pojawi się odpowiednie menu w wierszu polecenia.
W tym przypadku:
- Wciśnięcie B pozwoli na zmianę punktu bazowego,
- Wciśnięcie K pozwoli na skopiowanie obiektu,
- Wciśnięcie C pozwoli cofnąć poprzednią operację,
- Wciśnięcie W zakończy polecenie.