- Szczegóły
- Kategoria: Tworzymy bloki dynamiczne
Stworzę teraz widoki z różnych stron, zgodnie z wytycznymi zadania. Będzie się to sprowadzać do wyboru elementów, które mają być widoczne w kazdym stanie widoczności.
Uruchamiam autorską paletę narzędzi poleceniem _BAUTHORPALETTE (o ile nie jest już widoczna). W zakładce Parametry wybieram parametr Widoczność (Visibility) i określam położenie listy ze stanami widoczności (najlepiej w okolicy lewego górnego rogu drzwi). W tym momencie aktywana stanie się ikona Stany widoczności (Visibility States), która pozwala uruchomić menadżera stanów widoczności. Po kliknięciu, przyciskiem Zmień nazwę (Rename) zmieniam nazwę istniejącego stanu na „Widok z góry” oraz dodaję kolejne 2 stany widoczności przyciskiem Nowy (New) i nazywam je „Widok z przodu” oraz „Widok z tyłu”.
Z listy rozwijanej w panelu Widoczność (Visibility) wybieram stan widoczności Widok z tyłu, zaznaczam obiekty reprezentujące widok drzwi z góry i klikam ikonę Uczyń niewidoczne (Make invisible – BVHIDE).
Wybieram teraz stan widoczności Widok z przodu i znowu zaznaczam obiekty reprezentujące widok drzwi z góry, a dodatkowo obiekty reprezentujące wycięcie na framugę przy krawędzi drzwi oraz klikam ikonę Uczyń niewidoczne (Make invisible – BVHIDE).
W końcu wybieram stan widoczności Widok z góry i tym razem zaznaczam obiekty stanowiące drzwi w widoku pionowym oraz klikamy ikonę Uczyń niewidoczne (Make invisible – BVHIDE). Muszę jeszcze przesunąć mój widok z góry tak, aby był wstawiany z właściwym punktem bazowym.
Mogę zamknąć edytor bloku, koniecznie zapisać zmiany oraz wykonac pierwszy test bloku dynamicznego.
- Szczegóły
- Kategoria: Tworzymy bloki dynamiczne
Określam punkt bazowy w którym blok będzie wstawiany. W tym celu utworzony blok otwieram w edytorze bloku BEDIT (zakładka Wstaw -> Edytor bloków).
Następnie uruchamiam autorską paletę narzędzi poleceniem _BAUTHORPALETTE (o ile nie jest już widoczna). Na palecie Parametry wybieram ikonę Punkt bazowy (Basepoint) i wskazuję go w lewym dolnym rogu krawędzi drzwi. Ze względu na to, że drzwi mają 8mm prześwitu od spodu, propnuje zaznaczyć i przenieść punkt bazowy o tą odległość do dołu.
- Szczegóły
- Kategoria: Tworzymy bloki dynamiczne
Tworzymy blok dynamiczny drzwi
Do zaprojektowania w formacie dwg są drzwi o wymiarach podanych w tabeli, zbliżone wyglądem do poniższego rysunku. Element dostępny jest w 4 typach odpowiadającej szerokości nominalnej. Potrzebny jest zarówno widok z góry jak i z przodu/tyłu oraz odmiana lewo- i prawostronna. Aby ułatwić wstawianie elementu do projektu architektonicznego element powinien wyrównywać się do zaprojektowanych wcześniej ścian lub otworów drzwiowych.
Jako przykład użyjemy drzwi firmy PROSBUD.
Oznaczenia symboli powyższego rysunku:
- Ss - Szerokość skrzydła;
- Hs - Wysokość skrzydła
- S* - Szerokość w świetle ościeżnicy
- H* - Wysokość w świetle ościeżnicy
- Sd - Szerokość ościeżnicy
- Hd - Wysokość ościeżnicy
- So - Wymagana szerokość otworu w murze
- Ho - Wymagana wysokość otworu w murze
- Gs - Grubość skrzydła
- Sw - Szerokość we wrębie
- Gw - Głębokość wrębu
- Hw - Wysokość we wrębie
Tworzenie bloku bazowego
Tworzenie bloku dynamicznego należy rozpocząć od narysowania kształtu bazowego, który będzie nastepnie wzbogacony o więzy i parametry. Konieczne jest też nadanie nazwy tego bloku. Kształt bazowy mógłby mieć wymiary dowolnego typu drzwi z tabeli, ale dla porządku przyjmuję że narysuję typ „60”. Ze względu na czasochłonność przygotowania i dużą ilość dodatkowych więzów oraz parametrów pominięte zostanie tworzenie ośnieżnicy.
Przystępuję do utworzenia kształtu drzwi typ „60” za pomocą podstawowych kształtów ZWCADa (polilinia, prostokąt,…) i narzędzi modyfikacyjnych (kopiuj, przesuń, obróć, odsuń, …). Rysuję zarówno rzut z tyłu oraz z góry (widok z przodu utworzymy później eliminując niewodoczne linie). Proponuję uzywać do rysowania obiektów będących poliliniami, co ułatwi późniejsze wskazywanie obiektów. Dokładne wymiary kształtów nie podanych w tabeli nie sa istotne lecz dla ułatwienia podaję przybliżone na obrazku poniżej. Podobnie punkt rozpoczęcia rysunku oraz punkt bazowy – nie są teraz istotne i zostaną okreslone później.
Kolejnym krokiem jest utworzenie bloku o nazwie Drzwi z narysowanych elementów, korzystając z polecenia BLOK (_BLOCK). Jednostki bloku warto ustawić na mm gdyż w takich rysuję.