Tworzymy blok dynamiczny drzwi
Do zaprojektowania w formacie dwg są drzwi o wymiarach podanych w tabeli, zbliżone wyglądem do poniższego rysunku. Element dostępny jest w 4 typach odpowiadającej szerokości nominalnej. Potrzebny jest zarówno widok z góry jak i z przodu/tyłu oraz odmiana lewo- i prawostronna. Aby ułatwić wstawianie elementu do projektu architektonicznego element powinien wyrównywać się do zaprojektowanych wcześniej ścian lub otworów drzwiowych.
Jako przykład użyjemy drzwi firmy PROSBUD.
Oznaczenia symboli powyższego rysunku:
- Ss - Szerokość skrzydła;
- Hs - Wysokość skrzydła
- S* - Szerokość w świetle ościeżnicy
- H* - Wysokość w świetle ościeżnicy
- Sd - Szerokość ościeżnicy
- Hd - Wysokość ościeżnicy
- So - Wymagana szerokość otworu w murze
- Ho - Wymagana wysokość otworu w murze
- Gs - Grubość skrzydła
- Sw - Szerokość we wrębie
- Gw - Głębokość wrębu
- Hw - Wysokość we wrębie
Tworzenie bloku bazowego
Tworzenie bloku dynamicznego należy rozpocząć od narysowania kształtu bazowego, który będzie nastepnie wzbogacony o więzy i parametry. Konieczne jest też nadanie nazwy tego bloku. Kształt bazowy mógłby mieć wymiary dowolnego typu drzwi z tabeli, ale dla porządku przyjmuję że narysuję typ „60”. Ze względu na czasochłonność przygotowania i dużą ilość dodatkowych więzów oraz parametrów pominięte zostanie tworzenie ośnieżnicy.
Przystępuję do utworzenia kształtu drzwi typ „60” za pomocą podstawowych kształtów ZWCADa (polilinia, prostokąt,…) i narzędzi modyfikacyjnych (kopiuj, przesuń, obróć, odsuń, …). Rysuję zarówno rzut z tyłu oraz z góry (widok z przodu utworzymy później eliminując niewodoczne linie). Proponuję uzywać do rysowania obiektów będących poliliniami, co ułatwi późniejsze wskazywanie obiektów. Dokładne wymiary kształtów nie podanych w tabeli nie sa istotne lecz dla ułatwienia podaję przybliżone na obrazku poniżej. Podobnie punkt rozpoczęcia rysunku oraz punkt bazowy – nie są teraz istotne i zostaną okreslone później.
Obrysowane zdjęcie drzwi
Kolejnym krokiem jest utworzenie bloku o nazwie Drzwi z narysowanych elementów, korzystając z polecenia BLOK (_BLOCK). Jednostki bloku warto ustawić na mm gdyż w takich rysuję.