Wektor to wielkość mechaniczna, którą przedstawiamy za pomocą odcinka w przestrzeni lub na płaszczyźnie.
Odcinek ten posiada:
- kierunek działania - czyli linię na której leży ten odcinek,
- zwrot - czyli stronę w którą skierowana jest strzałka wektora,
- długość - czyli długość wektora w odpowiedniej skali,
- punkt zaczepienia - jeśli punkt zaczepienia nie jest określony, to możemy przenosić wektor wzdłuż kierunku z zachowaniem długości oraz zwrotu.
Skalar natomiast określa wartość liczbowa.
Przykład:
Skalar: Samochód porusza się z prędkością 130km/h.
Wektor: Samochód porusza się po drodze o A4, w kierunku Wrocławia z prędkością 130km/h, obecnie znajduje się na 150 kilometrze drogi.
Inaczej mówiąc skalar to tylko długość wektora.
Nie możemy dodawać do siebie wielkości skalarnych i wektorowych.
Przykład:
Dżul to jednostka pracy [J], która określa pracę wykonaną przez siłę 1N na odcinku 1m. Czyli rozpisując jednostki dojdziemy do wniosku, że J=Nm.
Jednak Nm to także jednostka momentu siły.
Pracę możemy określić tylko poprzez wartość liczbową (skalar), natomiast moment siły już nie. Musimy znać punkt zaczepienia, zwrot i wartość.
Tak więc pomimo takiej samej jednostki skalar i wektor oznaczają inne zjawiska fizyczne.