Paski narzędzi
Paski narzędzi zawierają przyciski rozpoczynające polecenia, a najeżdżając myszą na ikony pojawia się nazwa wskazywanej funkcji. Standardowy pasek widoczny na górze programu jest podobny do tego spotykanego w pakiecie Microsoft Office. Pasek ten zawiera główne polecenia programu ZWCAD takie jak np. Kopiuj, Zbliż, ale także znane z Office funkcje pokroju Nowy, Otwórz albo Zapisz.
Menu klasyczne wyświetla domyślnie także inne paski, takie jak:
- Właściwości
- Style
- Modyfikacja
- Warstwy
Te i wiele innych pasków narzędzi można włączać i wyłączać, a za pomocą polecenia CUSTOMIZE można także tworzyć własne paski. Taki element można ustawić w dowolnym miejscu na ekranie albo przyczepić do ścian programu, a także zmniejszać i zwiększać wedle potrzeb.
Włączanie i wyłączanie pasków narzędzi
Przy włączeniu klasycznego interfejsu po raz pierwszy pojawi się wiele takich pasków. ZWCAD oferuje ponad tuzin pasków narzędziowych, które można rozszerzać o nowe ikony, ale także pomniejszać. Opcja ta jest dostępna zarówno w interfejsie klasycznym, jak i wstążkowym.
Aby wyświetlić dostępne paski narzędziowe należy:
- Otworzyć odpowiednie okno dialogowe za pomocą polecenia PASEKN.
- Zaznaczyć wybrane paski i potwierdzić przyciskiem OK.
Wiersz polecenia
Wiersz polecenia to okno znajdujące się na dole programu, w którym można wpisywać polecenia. Tak samo, jak większość okien w programie, to również można przenosić, powiększać, rozszerzać itp.
Aby wyświetlić lub ukryć wiersz polecenia należy:
- Wybrać Narzędzia -> Wiersz polecenia w klasycznym interfejsie lub Narzędzia->Palety->Wiersz polecenia w interfejsie wstążkowym.
- Uruchomić polecenie COMMANDLINE lub COMMANDLINEHIDE aby pokazać/schować ten panel.
- Kombinacja klawiszy Ctrl + 9 również włącza i wyłącza wiersz polecenia.
Wpisywanie poleceń
Aby wywołać funkcje, należy wpisać pełne polecenie w pasku, po czym potwierdzić za pomocą Entera lub Spacji. Niektóre funkcje mają także aliasy, czyli dodatkowe nazwy.
Po wprowadzeniu nazwy polecenia w wierszu, ZWCAD wyświetla listę opcji albo okno dialogowe. Aby zmienić wybór należy wpisać wielką literę w danej opcji i potwierdzić ponownie.
Można także wpisywać anglojęzyczne polecenia z podkreślnikiem, np. _CIRCLE zamiast OKRĄG.
Podczas pracy w tym wierszu możesz używać poleceń wewnątrz innych poleceń. Jest to tak zwane polecenie przezroczyste. Aby użyć tej funkcjonalności należy wstawić apostrof przed nowym poleceniem, np. 'obiekt. Jest to przykładowe polecenie, które działa w ten sposób, ale jest ich więcej. Kiedy wykona się nowe polecenie, program wraca do przerwanej funkcji.
Dla przykładu:
Polecenie: OKRĄG
Określ środek okręgu lub [3P/2P/Ssr (sty sty promień)]: 'obiekt
Wznowienie polecenia: CIRCLE
Określ środek okręgu lub [3P/2P/Ssr (sty sty promień)]:
Zmienne systemowe
Zmienne systemowe pozwalają na zmianę zachowania różnych poleceń. Przykładowo polecenie GRIDMODE pozwala na zmianę statusu tego elementu, czyli siatki. Zmienne można także wykorzystywać do wyświetlania obecnego stanu.
Do nawigowania w pasku polecenia oraz powtarzania niektórych elementów wykorzystuje się takie przyciski:
- strzałki,
- Insert i Delete,
- Page Up i Page Down,
- Home i End,
- Backspace.
Za pomocą strzałek w górę i w dół można wybierać poprzednie polecenia, a następnie potwierdzić je przy pomocy przycisku Enter.
Ctrl + C pozwala na kopiowanie zaznaczonej zawartości do schowka a CTRL + V wkleja tekst do rysunku lub okna poleceń.
Jeśli klikniesz prawym przyciskiem na tekst albo pasek poleceń, ZWCAD wyświetli menu, z którego można skopiować zaznaczony tekst albo historie poleceń, wyświetlić ostatnie polecenia lub otworzyć opcje.
Zazwyczaj widoczne są ostatnie dwie funkcje w historii poleceń, co wystarcza do normalnego użytkowania. Aby zobaczyć więcej niż to, można przewinąć w górę ten tekst, powiększyć okno lub wcisnąć F2.
Okno tekstowe jest podobne do okna poleceń, w którym możesz wpisywać polecenia i sprawdzać powiadomienia. Z pełną historią tej sesji w programie można przeglądać dłuższe wyniki poleceń jak np. funkcji LISTA.
Umiejscowienie okna poleceń
Domyślnie okno poleceń jest umieszczone na dole ekranu, z szerokością równą szerokości programu. Za pomocą przesuwania górnej krawędzi okna, można powiększyć ramkę, jeśli jest na dole i odwrotnie. Przesuwając okno poza swoje bazowe miejsce można także umieścić je gdziekolwiek, tak samo jak poszerzać, przedłużać itp.
Historia poleceń
Historia poleceń obejmuje bazowo 256 linii poleceń od początku sesji, jednak można to zmienić. Nie ma limitu tego ile linii może być w historii, jednak wpływa to na obciążenie programu.
- Aby włączyć funkcjonalność wciśnij F2.
- Żeby przewijać wyniki możesz przesuwać suwak po prawej stronie albo posłużyć się strzałkami.
- W celu skopiowania lub wklejenia zawartości możesz zaznaczyć myszką wybrany element albo wcisnąć Ctrl + Shift + strzałki.
Włączenie i wyłączenie wprowadzania dynamicznego
Ta funkcja składa się z trzech mniejszych funkcji: Wprowadzania współrzędnych, Wprowadzania wymiarów i Dynamicznych podpowiedzi. Aby wejść do ustawień, kliknij prawym przyciskiem na ikonę wprowadzenia dynamicznego i wybierz Ustawienia. Tam możesz zmienić parametry tej funkcji, a żeby ją włączyć albo wyłączyć wystarczy wcisnąć F12.
Wprowadzanie współrzędnych
Funkcja ta włącza pokazywanie współrzędnych przy kursorze. Można także w tym miejscu wpisywać docelowe współrzędne.
W ustawieniach można zmienić czy współrzędne mają być wyświetlane w formacie biegunowym, czy Kartezjańskim, z pośrednim czy bezpośrednim punktem odniesienia. Format można także zmieniać za pomocą < lub , a punkt odniesienia przy pomocy @ i #.
Wprowadzanie wymiarów
Dzięki temu można podać konkretny kąt albo długość podczas wprowadzania elementu.
Podczas przesuwania elementu za uchwyt dostępne są takie wymiary jak:
- ostateczna długość,
- zmiana kąta,
- zmiana długości,
- kąt bezwzględny.
A: Ostateczna długość, B: Zmiana kąta, C: Zmiana długości, D: Kąt bezwzględny
Możesz zmieniać pomiędzy oknami do wprowadzania wciskając Tab. Po wpisaniu wartości i wciśnięciu Tab pojawi się symbol kłódki, który sprawia, że ta wartość już nie ulegnie zmianie. W poniższym przykładzie ustalony kąt wynosi 35%, co sprawia, że można jedynie zmieniać długość elementu.
Dynamiczne podpowiedzi
Dynamiczne podpowiedzi wyświetlają sie obok kursora i działają na tej samej zasadzie co wiersz polecenia. Wciskając strzałkę w dół zobaczysz dodatkowe opcje, a czarna kropka oznacza które polecenie zostanie wybrane przy potwierdzeniu za pomocą Entera.