- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Kurs LISP
- Kategoria: Przykłady LISP
W tym skrypcie LISP odczytamy stan warstw oraz przeniesiemy obiekty pomiędzy warstwami.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
![]() |
Ustawienia renderingu |
To polecenie umożliwia uzyskanie najbardziej realistycznej oraz dopasowanej do indywidualnych wymagań wizualizacji dzięki narzędziom dostępnym w pięciu zakładkach. |
Rendering – ta zakładka okna dialogowego Ustawienia renderingu zawiera narzędzia kształtujące jakość wizualizacji – rysunek poniżej.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
![]() |
Światła |
To polecenie umożliwia zastosowanie różnorodnego oświetlenia w zasadniczy sposób wpływającego na efekt końcowy wizualizacji obiektu. |
Temat właściwego oświetlenia obiektu jest zagadnieniem obszernym i złożonym, niemniej jednak postaram się go w maksymalnie prosty sposób przybliżyć. Podobnie jak w przypadku tekstur rozpocznę od przedstawienia możliwości polecenia Światła – rysunek poniżej.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
Widoczne na rysunku poniżej okno dialogowe Własności tła choć posiada taką samą strukturę, budowę oraz opcje jak omówione w rozdziale 2.6 okno Przypisanie materiału, to jednak nieznacznie się od niego różni.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
W poprzednim rozdziale zostały omówione opcje dostępne w poleceniu Materiały. Ta część opracowania poświęcona jest praktycznym sposobom wykorzystania wspomnianej funkcji.
Po kliknięciu polecenia Materiały przy kursorze pojawia się pasek informujący o dostępnych opcjach – rysunek poniżej.
Wybór – ta opcja jest ustawieniem domyślnym. Jej wybór, dokonany poprzez wciśnięcie klawisza Enter, umożliwia wskazanie obiektów do nałożenia tekstury.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Kurs LISP
- Kategoria: Przykłady LISP
Program wpisuje zawartość pliku tekstowego do aktualnego rysunku DWG w programie CAD.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Kurs LISP
- Kategoria: Przykłady LISP
Rysowanie prostych elementów na przykładzie symbolu gwintu, wystarczy postępować według poniższej procedury:
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
![]() |
Materiały |
To polecenie umożliwia przypisanie zdefiniowanych w programie tekstur do obiektów, warstw bądź też kolorów. Istnieje także możliwość tworzenia własnych wzorów. |
Widoczne na rysunku poniżej okno dialogowe Przypisanie materiału zawiera rozwijalne listy już istniejących tekstur, opcje, zakładki oraz możliwość tworzenia zarówno nowych wzorów jak i edytowania już istniejących.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
Renderowanie to proces nadawania obiektom realistycznego wyglądu.
W programie ZWCAD odnosi się on wyłącznie do elementów przestrzennych, przedmioty płaskie nie są brane pod uwagę – rysunki poniżej.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
ZWCAD oferuje kilka sposobów wyświetlania obiektów, przy czym pod pojęciem „obiekty” należy rozumieć bryły przestrzenne – elementy płaskie, z racji swojej dwuwymiarowości, zawsze widoczne są w ten sam sposób. Wyjątek to np. obiekty OLE czy też rastry, które znikają pozostawiając jedynie ramkę po włączeniu ukrywania linii niewidocznych bądź dowolnej z opcji cieniowania.
Narzędzia wyświetlania obiektów dostępne są zarówno z paska głównego menu (Widok – Style wizualne) jak i z paska narzędzi Visual – rysunek poniżej.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Opis renderingu
Drogi czytelniku, firma Usługi Informatyczne Szansa Sp. z o.o. oddaje w Twoje ręce drugą już publikację dotyczącą programu wspomagającego projektowanie ZWCAD. Dla przypomnienia pierwsza z nich, Podstawy rysowania 2D, ukazała się z początkiem zeszłego roku i dostępna jest w postaci elektronicznej na poświęconej temu programowi stronie internetowej:
O ile Podstawy rysowania 2D przeznaczone są dla osób rozpoczynających przygodę z ZWCAD-em, o tyle Rendering adresowany jest do użytkowników potrafiących już samodzielnie w nim pracować. Tym samym przedstawione są wyłącznie zagadnienia związane z wizualizacją, nie jest omówiony np. sposób tworzenia brył 3D. Zasadniczy układ niniejszego podręcznika pozostał bez zmian, tzn. każdy kolejny rozdział jest kontynuacją poprzedniego tworząc logiczną całość pozwalającą coraz bardziej zagłębić się w zagadnienia renderingu.
Uwaga. Ten kurs renderingu dotyczy archiwalnych programów CAD: ZWCAD Classic oraz ZWCAD 2012. Opublikowaliśmy ten kurs ponad 10 lat temu. W obecnej wersji ZWCAD dostępny jest zupełnie inny silnik do renderingu.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Dokumentacja techniczna
- Kategoria: Kurs parametryzacji
Przedstawiony w poprzednim rozdziale przykład praktycznego zastosowania parametryzacji w postaci więzów geometrycznych oraz wymiarów dynamicznych, jest krótkim podsumowaniem wcześniejszego teoretycznego wprowadzenia w to zagadnienie.
Mam nadzieję, że udało mi się ten temat przybliżyć w sposób jasny i prosty, a niniejsze opracowanie z powodzeniem będzie wykorzystywane przez stawiających pierwsze „parametryczne” kroki.
Dziękuję za uwagę.
Podkategorie
Samouczek ZWCAD
Programy wspomagające projektowanie CAD są dzisiaj nieodłącznym narzędziem pracy inżynierów, projektantów, architektów – jednym słowem ludzi którzy na co dzień zajmują się tworzeniem dokumentacji technicznej.
Jednym z takich programów, dostępnych w języku polskim, jest ZWCAD firmy ZWSOFT. Mnogość dostępnych narzędzi sprawia, iż projektowanie w nim ograniczone jest wyłącznie wyobraźnią twórców i możliwościami technologicznymi wykonawców.
Niniejszy podręcznik powstał z myślą o osobach dopiero rozpoczynających swoją przygodę z programami CAD-owskimi, stąd też znajduje się w nim dużo opisów w sposób możliwie najprostszy wyjaśniających kulisy pracy z programem.
Materiał dydaktyczny przedstawiony w poszczególnych rozdziałach tych ćwiczeń jest ściśle ze sobą powiązany, tzn. każdy nowy rozdział jest kontynuacją poprzednich – w ten sposób drogi Czytelniku samodzielnie tworzysz dokumentację techniczną od postawienia pierwszej kreski aż po wypełnienie tabelki rysunkowej.
Stąd też w sposób praktyczny przedstawione są te narzędzia, które pozwolą Ci podjąć samodzielną pracę, a różne tajniki i niuanse programu poznasz już samodzielnie.
Kurs LISP
Nauka AutoLISP, języka skryptowego opracowanego specjalnie do oprogramowania CAD, takiego jak AutoCAD® czy ZWCAD, może znacznie zwiększyć efektywność oraz wygodę pracy projektowej.
Oto główne powody, dla których warto się go nauczyć:
-
Automatyzacja Czynności Powtarzalnych
AutoLISP umożliwia tworzenie skryptów do automatyzacji powtarzalnych czynności, które inaczej trzeba by wykonywać ręcznie. Można napisać proste programy, które szybko wykonują złożone sekwencje zadań, co oszczędza czas i minimalizuje ryzyko błędów. -
Personalizacja Środowiska CAD
Dzięki AutoLISP możesz dostosować swoje środowisko CAD do własnych potrzeb. Możliwość tworzenia niestandardowych funkcji, przycisków i menu sprawia, że praca staje się bardziej intuicyjna i wydajna. -
Rozszerzanie Funkcjonalności CAD
AutoLISP pozwala dodać nowe funkcje, które nie są dostępne w standardowym zestawie narzędzi CAD. Dzięki temu można tworzyć specyficzne narzędzia projektowe dostosowane do potrzeb branży, takich jak projektowanie architektoniczne, mechaniczne czy geodezyjne.
Zapraszamy do zapoznania się z naszym kursem LISP!
Podręcznik ZWCAD
Witaj w podręczniku ZWCAD – kompleksowym przewodniku po jednym z wiodących narzędzi do komputerowego wspomagania projektowania (CAD).
ZWCAD to zaawansowane oprogramowanie, które dzięki swojej wydajności, bogatej funkcjonalności oraz przyjaznemu interfejsowi zyskało popularność zarówno wśród początkujących projektantów, jak i doświadczonych specjalistów.
Celem tego podręcznika jest pomoc w pełnym opanowaniu możliwości ZWCAD. Krok po kroku przeprowadzimy Cię przez wszystkie niezbędne narzędzia i funkcje, poczynając od podstawowego tworzenia rysunków, przez modyfikację i zarządzanie elementami projektu, aż po zaawansowane techniki modelowania i zarządzania warstwami. Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z CAD, czy poszukujesz narzędzia do profesjonalnych zastosowań, ten podręcznik pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać potencjał programu.
Podręcznik ten zawiera szczegółowe instrukcje, ilustracje, filmy oraz praktyczne wskazówki, które ułatwią naukę i pozwolą na szybkie opanowanie materiału. Znajdziesz tutaj także przydatne skróty klawiszowe, rekomendacje dla różnych branż oraz rozwiązania najczęstszych problemów, z którymi mogą się zetknąć użytkownicy ZWCAD.
Niezależnie od tego, czy Twoja praca obejmuje projektowanie architektoniczne, mechaniczne, elektryczne, geodezyjne czy też projekty organizacji ruchu drogowego, ZWCAD dostarcza wszechstronnych narzędzi dostosowanych do Twoich potrzeb. Mamy nadzieję, że ten podręcznik będzie dla Ciebie nieocenionym wsparciem i przewodnikiem na drodze do doskonałości w projektowaniu CAD.
Zapraszamy do odkrywania pełni możliwości ZWCAD i życzymy powodzenia!
Pobierz teraz program CAD - ZWCAD 2025 Zobacz teraz listę rozdziałów podręcznika ZWCAD
Strona 9 z 11