ZWCAD Help
Opis zmiennych systemowych oraz poleceń dostępnych w programie ZWCAD.
Dostępne słowniki:
Termin | Definicja |
---|---|
Położenie tekstu atrybutu | Określa wyrównanie tekstu atrybutu - dostęp do tej opcji uzyskujemy za pomocą polecenia ATTDEF. Tekst możemy wyrównać:
Każdy tekst posiada uchwyt. Jest to punkt charakterystyczny, który nie zmienia swojego położenia podczas edycji tekstu, zmiany rozmiaru i rodzaju czcionki, zmiany współczynnika szerokości. Uchwyt jest widoczny po zaznaczeniu tekstu. Na rysunku poniżej pokazano tekst z uchwytem przed i po edycji.
|
Procentowy_przyrost_zapisu | Zmienna systemowa, która pozwala na określenie dopuszczalnej wielkości pustej przestrzeni w obszarze rysunku. |
Promień_załamany | Narzędzie pozwala na określenie dowolnego punktu z którego zostanie wyprowadzony środek wymiaru promienia. |
Prostokąt | Za pomocą narzędzia do rysowania prostokątów możemy narysować prostokąt zwykły, z zaokrąglonymi lub ściętymi narożnikami. Również dostępne są narzędzia do rysowania tego kształtu na określonym poziomie, oraz nadaniu grubości (wysokości) jak i szerokości linii. Możemy narysować prostokąt o zadanym polu powierzchni, obrócony pod odpowiednim kątem. Domyślnie wskazujemy przeciwległe narożniki prostokąt. Pokazaliśmy to na animacji poniżej.
|
Przedłuż | Polecenie Przedłuż pozwala na łatwą zmianę długości obiektów i kątu rozwarcia łuków. Jeśli po wydaniu polecenia wskażemy obiekt, to zostanie odczytana jego długość lub kąt rozwarcia. Splajny oraz polilinie mogą być jedynie skracane.
|
Przekręć | Narzędzie pozwalające utworzyć bryłę wokół wybranej osi. |
Płat | Przecina bryłę dobraną płaszczyzną. |
QCCLOSE | Polecenie zamyka kalkulator. |
QCSTATE | Zmienna określa, czy okno kalkulatora jest zamknięte czy otwarte. Wartości zmiennej:
|
QTEXTMODE | Steruje sposobem wyświetlania tekstu - normalny tekst, lub uproszczony w postaci ramki. |
Ramka rastra | Obramowania obrazów rastrowych mogą być widoczne lub ukryte. Ramka przydaje się do czynności edycyjnych np. skalowanie, obracanie, przesuwanie, ale często chcemy ją ukryć na rysunku. Za widoczność ramki rastra odpowiada zmienna IMAGEFRAME (należy ją wpisać w linii poleceń), która może przyjąć 3 wartości:
|
Raster | W programach CAD nazwa raster oznacza grafikę rastrową. Polega ona na prezentacji obrazu za pomocą pikseli różnych kolorów. Piksele ustawia się obok siebie i tworzą one obraz. |
REGEN | Regeneruje rysunek na bieżącej rzutni. |
Region | Region to zamknięty płaski (2D) obszar posiadający pewne parametry fizyczne, np. środek ciężkości. |
Rendering | Polecenie służy do tworzenia fotorealistycznych obrazów na podstawie grafiki 3D. Podczas renderingu brane pod uwagę są takie parametry jak: materiały, oświetlenie, odbicia, cienie, załamania światła, wpływ atmosfery itp. Opisane poniżej funkcje dotyczą programów ZWCAD 2017 Pro i ZWCAD 2018 Pro. Dla starszych wersji ZWCAD opis renderingu jest dostępny tutaj. |
ROAMABLEROOTPREFIX | Pod tą zmienną jest zapisana ścieżka do katalogu, w którym są zapisane pliki konfiguracyjne użytkownika, jak np.: pliki konfiguracyjne drukarek, style wydruku, palety narzędzi itp.
|
Rozciąganie | Polecenie służy do rozciągania oraz przesuwania elementów:
Obiekty możemy wybrać za pomocą prostokąta zaznaczania lub wieloboku zaznaczania. Funkcja posiada następujące ograniczenia:
Polecenie wywołujące funkcje:
Przykłady rozciągania pokazliśmy poniżej.
|
Rozciągnij | Polecenie służy do rozciągania elementów z zachowaniem ich ciągłości. Niektóre obiekty pozostają nieruchome, a niektóre są przesuwane. Sposób rozciągnięcia zależy od sposobu zaznaczenia obiektów oknem:
Polecenie wymaga nieco doświadczenia ale przy prawidłowym użyciu pozawala zaoszczędzić dużą ilość czasu. Na rysunku poniżej pokazaliśmy przykładowy sposób zaznaczenia obiektu.
|
Różnica logiczna | Od wskazanej bryły lub regionu odejmujemy inne elmenty. |
Rysuj oś | Rysuje oś przez dwa zaznaczone punkty na warstwie określonej w ustawieniach.
|