Dodaj wiązanie

Wyszukaj w słowniku

Dostępne słowniki:

Termin Definicja
Dodaj wiązanie

Umożliwia wstawianie wiązań do geometrii rysunku 2D.

Operacje > Szkic > Wiązanie

Szkic ZW3D - Dodaj wiązanie wstążka

Szkic Dodaj wiązanie ZW3D Panel

 

Aby skorzystać z funkcji wymagane jest wskazanie Krzywych / Punktów. W zależności od tego jakie elementy szkicu zaznaczymy, oraz w jakich mogą być zależnościach, wyświetlać się będą możliwe Więzy do wyboru: 

ZW3D Ikony ZW3D Więź utwierdźUtwierdź: Mocuje element w jego bieżącym położeniu. Linia lub krzywa nie może zostać obracana ani przesuwana. Koło nie może być obracane, przesuwane i skalowane.

ZW3D Ikony ZW3D Więź punkty poziomoPunkty poziomo: Tworzy poziome wiązanie punktów względem elementu bazowego i jego wartości w osi Y (pierwszego, który wybierzemy w kolejności). Można wybrać wiele punktów, które zostaną przywiązane do pierwszego elementu bazowego.

ZW3D Ikony Więz punkty pionowoPunkty pionowo: Tworzy pionowe wiązanie punktów względem elementu bazowego i jego wartości w osi X (pierwszego, który wybierzemy w kolejności). Można wybrać wiele punktów, które zostaną przywiązane do pierwszego elementu bazowego.

ZW3D Ikony ZW3D Więź - punkt środkowy pomiędzyPunkt środkowy pomiędzy: Tworzy wiązanie punktu pomiędzy dwoma punktami bazowymi, tak że pozostaje on zawsze pośrodku. Przesunięcie któregokolwiek z punktów bazowych powoduje przesunięcie punktu tak, że pozostaje on zawsze pośrodku pomiędzy nimi. Aby skorzystać z wiązania należy wskazać pierwszy punkt bazowy, drugi punkt bazowy a następnie trzeci punkt wobec którego ma zostać wprowadzone wiązanie. 

 ZW3D ikony ZW3D Więź - Punkt środkowy w osi xPunkt środkowy pomiędzy w osi X: Tworzy wiązanie punktu pomiędzy dwoma punktami bazowymi, tak, że zostaje on zawsze pośrodku w osi X, nie będąc utwierdzonym w osi Y. Przesunięcie któregokolwiek z punktów bazowych powoduje przesunięcie punktu tak, że pozostaje on zawsze pośrodku w osi X. Aby skorzystać z wiązania należy wskazać pierwszy punkt bazowy, drugi punkt bazowy a następnie trzeci punkt wobec którego ma zostać wprowadzone wiązanie. 

ZW3D ikony Wiązanie - Punkt środkowy w osi YPunkt środkowy pomiędzy w osi Y: Tworzy wiązanie punktu pomiędzy dwoma punktami bazowymi, tak, że zostaje on zawsze pośrodku w osi Y, nie będąc utwierdzonym w osi X. Przesunięcie któregokolwiek z punktów bazowych powoduje przesunięcie punktu tak, że pozostaje on zawsze pośrodku w osi Y. Aby skorzystać z wiązania należy wskazać pierwszy punkt bazowy, drugi punkt bazowy a następnie trzeci punkt wobec którego ma zostać wprowadzone wiązanie. 

ZW3D Ikony Więź ZW3D - do punktu krzywejPunkt do linii / krzywej: Tworzy wiązanie punktów do linii, łuku, okręgu lub krzywej. Wszelkie modyfikacje krzywych bazowych nie wpłynie na odseparowanie związanych z nią punktów do momentu usunięcia więzów. Najpierw wybieramy krzywą bazową, a następnie punkty z nią związane.

ZW3D ikony ZW3D Punkty do przecięciaPunkt do przecięcia: Tworzy wiązanie punktów w miejscu przecięcia się krzywych, łuków i okręgów. Najpierw należy wybrać dwie krzywe a następnie punkty, które mają zostać przywiązane.

ZW3D Ikony Więź punkt wspólnyPunkt wspólny: Tworzy wiązanie dwóch lub więcej punktów, które nachodzą na siebie tworząc w przestrzeni XY na rysunku punkt wspólny. Wszystkie wybrane punkty wspólne zostana przesunięte do punktu bazowego (pierwszego przy wyborze) po ich wyborze i zatwierdzeniu. Po utworzeniu więzu modyfikacja obiektów, które zawierają punkty wspólne (przesuwanie, obrót, powiększanie) będzie niosła za sobą zmianę w geometrii rysunku. 

ZW3D Ikony Wiez poziomoPoziomo: Tworzy wiązanie poziome na linii. Wystarczy wybrać jedną lub więcej linii aby były związane w poziomie.Wszelkie modyfikacje, poza obrotem utrzymują związane linie w poziomie.

ZW3D Ikony Więź pionowoPionowo: Tworzy wiązanie pionowe na linii. Wystarczy wybrać jedną lub więcej linii aby były związane w poziomie. Wszelkie modyfikacje, poza obrotem utrzymują związane linie w pionie. 

ZW3D Ikony Więź symetrycznieSymetrycznie: Tworzy wiązanie symetryczne dla punktów wobec linii środkowej. Należy najpierw wybrać linię środkową a następnie punkty, które mają być ułożone symetrycznie względem linii środkowej. Po utworzeniu wiązania przesuwane punkty bedą modyfikować związany układ dążąc do symetrii względem linii środkowej. 

 ZW3D Ikony Wiązanie symetria częściowaCzęściowa symetria: Tworzy wiązanie dla lini, łuków i okręgów względem linii środkowej. Należy najpierw wybrać linię środkową a następnie obiekty, które mają być ułożone symetrycznie wzgledem linii środkowej. Gdy więzy są stworzone przesuwanie linii, łuków i okręgów będzie modyfikować układ powiązanych elementów dążąc do zachowania symetrii względem linii środkowej. 

ZW3D Ikony Wiązanie prostopadłeProstopadłe: Tworzy wiązanie prostopadłe dla linii i krzywych do linii bazowej. Należy najpierw wybrać linię bazową a następnie linie lub krzywe, które mają być prostopadłe. Przesuwanie elementów rysunku gdy układ linii bazowej i linii lub krzywych jest związany powoduje modyfikację geometrii rysunku. 

ZW3D Ikony - Wiązanie równoległeRównolegle: Tworzy wiązanie równoległe dla linii do linii bazowej. Należy najpierw wybrać linię bazową, a następnie linie, które maja być do niej równoległe. Gdy linie są związane, możemy zmienić kąt linii bazowej chwytając ją za jeden z końców. Powiązana linia również zmieni położenie o ten sam kąt i dystans. Powiązaną linię możemy jedynie przybliżać lub oddalać względem linii bazowej zachowując równoległość.

ZW3D ikony Wiązanie współilnioweWspółliniowość: Tworzy wiązanie współliniowości pomiędzy linią bazową a linią. Najpierw należy wybrać linię bazową, a następnie linię lub linie które mają być współliniowe. 

ZW3D ikony Wiązanie stycznościStyczność: Tworzy wiązanie styczności pomiędzy linią, krzywą, łukiem, okręgiem oraz osią X lub Y. Należy najpierw wybrać obiekt bazowy, a następnie obiekt lub obiekty które mają być do niego styczne. Gdy wiązanie jest aktywne wszelkie modyfikacje układu będą niosły przenoszenie związanych stycznością obiektów. 

ZW3D ikony Wiązanie równej długośćRówna długość: Tworzy wiązanie równej długości pomiedzy linią, krzywą lub łukiem a linią, krzywą lub łukiem bazowym. Należy wybrać najpierw linię, łuk lub krzywą bazową a następnie linie, łuki lub krzywe które mają mieć taką samą długość. Zmiana długości obiektu bazowego będzie skutkować zmianą długości powiązanych obiektów. Ważne jest aby obiekt, który ma mieć równą długość do obiektu bazowego nie miał zdefiniowanego wymiaru. 

 ZW3D ikony Wiązanie równego promieniaRówny promień: Tworzy wiązanie równego promienia łuku lub okręgu do łuku lub okręgu bazowego. Należy najpierw wskazać obiekt bazowy, a następnie łuk lub okręg, który ma być związany. Ważne aby wiązany obiekt nie miał zdefiniowanego wymiaru.

ZW3D ikony Wiązanie punkt do środkaDo środka: Tworzy wiązanie punktu środka dla łuku, okręgu, elipsy lub punktu posiadającego zdefiniowany środek do łuku, okręgu, elipsy lub innego obiektu bazowego  posiadającego zdefiniowany środek. Należy najpierw wybrać obiekt bazowy a następnie obiekt, który ma mieć wspólny środek. Wszelkie zmiany na obiektach przy wiązaniu do środka będą dążyć do zachowania koncentryczności. 

 

ZW3D ikony Pokaż więzyPokaż więzy: Aby sprawdzić jakie wiązania ma interesujący nas obiekt należy zaznaczyć go Lewym Przyciskiem Myszy, a następnie kliknąć Prawy Przycisk myszy i z rozwijanej listy wybrać polecenie Pokaż więzy.

 

 

 

Synonimy: Dodawanie wiązań