Z przyjemnością informujemy o nowej wersji ZWTraffic - programu do projektowania organizacji ruchu drogowego.
Lista zmian:
- Zaktualizowaliśmy moduł przejezdności - dopasowaliśmy parametry pojazdów zgodne z nowym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. (poz. 1518).
- Teraz pomoc do poszczególnych funkcji programu jest dostępna pod klawiszem "F1".
- Dodaliśmy możliwość sumarycznego zliczania powierzchni malowanych.
- Dodaliśmy możliwość odwracania lica wstawionego znaku.
Pojazdy miarodajne
Na podstawie załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. (poz. 1518)
Rodzaj pojazdu | Symbol pojazdu | Długość pojazdu Lpoj | Szerokość pojazdu Wpoj | Zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu (1) | Minimalny zewnętrzny promień skrętu (2) | Wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu (3) | Projektowy promień skrętu (4) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojazd osobowy | PO | 5,10 m | 1,85 m | 7,75 m | 7,35 m | 4,85 m | 6,00 m |
Pojazd komunalny (np. śmieciarka) | PK | 9,90 m | 2,55 m | 10,00 m | 9,15 m | 5,75 m | 8,00 m |
Pojazd ciężarowy z naczepą | PN | 16,50 m | 2,55 m | 12,50 m | 12,00 m | 6,00 m | 10,00 m |
Pojazd ciężarowy bez przyczepy | PP0 | 12,00 m | 2,55 m | 11,80 m | 11,00 m | 6,00 m | 9,00 m |
Pojazd ciężarowy z przyczepą | PP1 | 18,75 m | 2,55 m | 12,75 m | 12,25 m | 6,75 m | 10,00 m |
Ciągnik rolniczy z dwiema przyczepami | CR2 | 22,00 m | 2,55 m | 7,50 m | 7,25 m | - | 9,00 m |
Autobus dwuosiowy | A2 | 13,50 m | 2,55 m | 12,00 m | 10,50 m | 5,00 m | 9,00 m |
Autobus trzyosiowy | A3 | 15,00 m | 2,55 m | 12,00 m | 10,50 m | 4,50 m | 9,00 m |
Autobus przegubowy | AP | 18,75 m | 2,55 m | 13,35 m | 12,00 m | 7,00 m | 12,00 m |
Użyte w tabeli określenia:
- długość pojazdu Lpoj. – odległość między skrajnymi punktami pojazdu mierzoną równolegle do jego osi podłużnej; definicję tą stosuje się również do pojazdów przegubowych składających się z minimum dwóch segmentów;
- szerokość pojazdu Wpoj. – odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu pojazdu (z uwzględnieniem lusterek itp., jeżeli są one przymocowane w sposób nieruchomy) mierzoną równolegle do płaszczyzny jezdni;
- zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu – promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
- minimalny zewnętrzny promień skrętu – promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny ślad kół pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
- wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu – promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, wewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
- projektowy promień skrętu – minimalny promień wyokrąglenia do projektowania wewnętrznej krawędzi elementów infrastruktury drogowej, który wynika z korytarza ruchu danego pojazdu.
Zwymiarowany "Pojazd osobowy - PO" pokazaliśmy na rysunku poniżej
Przykładowa analiza przejezdności wykonana na autobusie przegubowym
Odwracanie lica znaku
Dodaliśmy nową funkcję (ZWTraffic:ReverseSignFace), dzięki której łatwo odwrócimy lico wybranego znaku.
Sposób działania funkcji pokazaliśmy na filmie poniżej.