Z przyjemnością informujemy o nowej wersji ZWTraffic - programu do projektowania organizacji ruchu drogowego.

Lista zmian:

  • Zaktualizowaliśmy moduł przejezdności - dopasowaliśmy parametry pojazdów zgodne z nowym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. (poz. 1518).
  • Teraz pomoc do poszczególnych funkcji programu jest dostępna pod klawiszem "F1".
  • Dodaliśmy możliwość sumarycznego zliczania powierzchni malowanych.
  • Dodaliśmy możliwość odwracania lica wstawionego znaku.

 

Pojazdy miarodajne

Na podstawie załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. (poz. 1518)

Rodzaj pojazduSymbol pojazduDługość pojazdu LpojSzerokość pojazdu WpojZewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu
(1)
Minimalny zewnętrzny promień skrętu

(2)
Wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu
(3)
Projektowy promień skrętu

(4)
Pojazd osobowy PO 5,10 m 1,85 m 7,75 m 7,35 m 4,85 m 6,00 m
Pojazd komunalny (np. śmieciarka) PK 9,90 m 2,55 m 10,00 m 9,15 m 5,75 m 8,00 m
Pojazd ciężarowy z naczepą PN 16,50 m 2,55 m 12,50 m 12,00 m 6,00 m 10,00 m
Pojazd ciężarowy bez przyczepy PP0 12,00 m 2,55 m 11,80 m 11,00 m 6,00 m 9,00 m
Pojazd ciężarowy z przyczepą PP1 18,75 m 2,55 m 12,75 m 12,25 m 6,75 m 10,00 m
Ciągnik rolniczy z dwiema przyczepami CR2 22,00 m 2,55 m 7,50 m 7,25 m - 9,00 m
Autobus dwuosiowy A2 13,50 m 2,55 m 12,00 m 10,50 m 5,00 m 9,00 m
Autobus trzyosiowy A3 15,00 m 2,55 m 12,00 m 10,50 m 4,50 m 9,00 m
Autobus przegubowy AP 18,75 m 2,55 m 13,35 m 12,00 m 7,00 m 12,00 m

 

Użyte w tabeli określenia:

  • długość pojazdu Lpoj. – odległość między skrajnymi punktami pojazdu mierzoną równolegle do jego osi podłużnej; definicję tą stosuje się również do pojazdów przegubowych składających się z minimum dwóch segmentów;
  • szerokość pojazdu Wpoj. – odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu pojazdu (z uwzględnieniem lusterek itp., jeżeli są one przymocowane w sposób nieruchomy) mierzoną równolegle do płaszczyzny jezdni;
  • zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu – promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
  • minimalny zewnętrzny promień skrętu – promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny ślad kół pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
  • wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu – promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, wewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
  • projektowy promień skrętu – minimalny promień wyokrąglenia do projektowania wewnętrznej krawędzi elementów infrastruktury drogowej, który wynika z korytarza ruchu danego pojazdu.

 

Zwymiarowany "Pojazd osobowy - PO" pokazaliśmy na rysunku poniżej

Pojazd osobowy PO

 

Przykładowa analiza przejezdności wykonana na autobusie przegubowym

przejezdnosc autobusu przegubowego zwtraffic

 

 

Odwracanie lica znaku

Dodaliśmy nową funkcję (ZWTraffic:ReverseSignFace), dzięki której łatwo odwrócimy lico wybranego znaku.

odwracanie lica znaku

 

Sposób działania funkcji pokazaliśmy na filmie poniżej.

zwtraffic odwrocenie lica znaku