Wektor to wielkość mechaniczna, którą przedstawiamy za pomocą odcinka w przestrzeni lub na płaszczyźnie.

Odcinek ten posiada:

  • kierunek działania - czyli linię na której leży ten odcinek,
  • zwrot - czyli stronę w którą skierowana jest strzałka wektora,
  • długość - czyli długość wektora w odpowiedniej skali,
  • punkt zaczepienia - jeśli punkt zaczepienia nie jest określony, to możemy przenosić wektor wzdłuż kierunku z zachowaniem długości oraz zwrotu.

Skalar natomiast określa wartość liczbowa.

 

Przykład: 

Skalar: Samochód porusza się z prędkością 130km/h.

Wektor: Samochód porusza się po drodze o A4, w kierunku Wrocławia z prędkością 130km/h, obecnie znajduje się na 150 kilometrze drogi.

 

Inaczej mówiąc skalar to tylko długość wektora.

 

Nie możemy dodawać do siebie wielkości skalarnych i wektorowych.

Przykład:

Dżul to jednostka pracy [J], która określa pracę wykonaną przez siłę 1N na odcinku 1m. Czyli rozpisując jednostki dojdziemy do wniosku, że J=Nm.

Jednak Nm to także jednostka momentu siły. 

Pracę możemy określić tylko poprzez wartość liczbową (skalar), natomiast moment siły już nie. Musimy znać punkt zaczepienia, zwrot i wartość.

Tak więc pomimo takiej samej jednostki skalar i wektor oznaczają inne zjawiska fizyczne.

 

ZWCAD 2025 - ceniona alternatywa CAD
ZWCAD to znakomita alternatywa dla znanego programu CAD. Obsługuje zarówno pliki DWG jak i DXF również w najnowszym formacie. Dostępna jest licencja komercyjna bezterminowa z dobrowolnymi aktualizacjami. Już teraz możesz pobrać program i pracować. 30 dni testów z pełną funkcjonalnością, a później program CAD zamieni się w szybką przeglądarkę plików z możliwością tworzenia rysunków do 1000 obiektów.  

Kupuję program Kupuję aktualizacje 

 Pobierz ZWCAD 2025 PL  Pobierz ZWCAD 2025 EN